gaziantep escort
Konuk Yazar
  06-02-2020 02:57:00

"-- İYİ YOLCULUKLAR, YİNE GÖRÜŞECEĞİZ" / ALİ PEKŞEN

 

Son Veda ya da orjinal adıyla "Okuribito", Japon yönetmen Yojiro Takita’ın 2008 yılında yönettiği ve En İyi Yabancı Dilde Film Oscar'ını kazanan bir film. Ana teması ölüm olan film, günümüz Japon sinemasının başarılı örneklerinden birisi sayılıyor.

Çello çaldığı orkestra dağıldığında, Daigo Kobayashi (Masahiro Motoki) müzik kariyerine veda eder ve karısı Mika (Ryoko Hirosue) ile Yamagata Bölgesi’ndeki memleketine döner. İyi iş koşulları sunan bir ‘yardımcı aranıyor’ ilanı görür. Turizm acentesi olduğunu varsayarak görüşmeye gittiği ofisin arka duvarına yeni tabutlar dizilmiştir. Şirketin sahibi olan Sasaki (Tsutomu Yamazaki), Daigo’nun özgeçmişine şöyle bir bakarak işe alır. Bu noktada Daigo şirketin tam olarak ne iş yaptığını sorar ve iş tanımında cesetlerin yakılmadan önce törensel olarak ‘tabutlanmasının’ yer aldığını öğrenir. Tereddüt eder ancak Sasaki işi alması için onu zorlayınca kabul eder ve Mika’ya işe ‘törenlerin’ dahil olduğunu söyler. Bu şekilde Yamagata’da Hirano civarında Sasaki’yle yolculuk etmeye başlar.

Travesti olduğu anlaşılan güzel bir intihar kurbanı; motosiklet kazasında ölen serseri bir delikanlı, torunlarının lise üniformalarıyla birlikte giydiği bol beyaz çoraplara hayran yaşlı bir büyükanne: Daigo ölümün çeşitli biçimleriyle karşılaşır ve başlangıçta emin olmasa da ‘tabutlama’ işleminin bir şekilde hayata saygıyı ifade ettiğini de anlamaya başlar.

Çellosunu satıp Yamagata’ya, doğduğu yere geri dönerken, dış ses olarak Daigo’yı dinleriz: “Bu hayatımın en önemli yol ayrımı ama gariptir, çelloyu verdiğim anda kendimi rahatlamış hissettim. Sanki nicedir ellerim bağlıyken birden salıverildim. Hep hayalim olduğunu sandığım şey muhtemelen öyle değildi.” Bu Daigo’nun hayatındaki, en azından bizim tanık olduğumuz ilk ciddi kabullenişidir. Film boyunca pek çok kabullenişe tanıklık edeceğiz. Kabulleniş’in filmin diğer bir teması olduğu söylenebilir.

Filmin açılış sahnesinde dış ses olarak Daigo’yu dinlemeye devam ederiz: “Tokyo'dan Yamagata'ya döneli neredeyse iki ay oldu. Şimdi düşünüyorum da, ne kadar alelade bir hayat sürmüşüm. Gerçekten de, hayatımı bu işi yaparak geçirebilecek miyim?” Bu diyaloğun olduğu sahneyi filmin sonunda yeniden izleriz. Yeniden başa döneriz. Ya da yeniden sona ulaşırız. Aslında filmin dünyasında ikisi de aynı kapıya çıkar. Yönetmenin yaşam ile ölüme bakışını örnekler bize. İkisinin arasındaki dengeye ve uyumlu birlikteliğe dikkat çekilir.

Daigo daha önce hiç ölü beden görmemiştir. Tabutlayıcılık işi onu ölümle yüzleşmesine vesile olur. Karısı ve arkadaşları bu işi yapmasını pek hoş karşılamazlar. Aslında başlangıçta o da çekinir. O da çevresi gibi bir önyargı ile bakar. Film sanki Daigo üzerinden Japonların (ve seyreden bizlerin) önyargıları ile mücadele eder. Daigo işi öğrendikçe hem ustasına hem de mesleğe olan saygısı artar. Yaptıkları işin ölü yakınları üzerindeki etkilerini görmek onu oldukça etkilecektir. Daigo bu iş ile birlikte hem önyargılardan kurtulmaya başarır hem de hayatıyla yüzleşerek kendisini yeniden keşfeder, adeta farklı bir insana dönüşür.

Tabutlayıcılık /tabuta koyma (defn etme) Japonya'da geleneksel bir törendir. Asıl önemlisi bir tabudur ve hakkında pek de konuşulmaz. Filmin bu tabunun üstüne gitmesi, Daigo’nin hikayesiyle, Daigo’nun kendisi de başta olmak üzere, filmdeki herkesin bu işe yönelik olumsuz bakışını tersine çevirmesi önemli bir girişimdir. Aslında konu oldukça evrenseldir. Dünyanın her yerinde, her kültürün ya da inanç biçiminin ölüleri uğurlamaya, “öteki hayata” yolcu etmeye yönelik kendilerine özgü törenleri ve uygulamaları vardır: Hristiyanların ölülerini boyamaları, müslümanların ölülerini temizledikten sonra gömmeleri, Hintlilerin çiçeklerle süslenmiş ölü bedenleri yakılmaları vb.

Tabuta koymadan önce ölü bedenlerin törensel hazırlıklarını yürüten kişiye Nokanshi denir. Nokanshi ölüyü ailesinin önünde son yolculuğuna hazırlar. Japonların geleneksel çay törenlerini andıran bir zarafet ve saygı ile yürütülür bu tören. Sanatsal bir incelik ve duyarlılıkla, ölü beden temizlenip güzelleştirilerek yeni yolculuğuna yani gidişine hazırlanır. Usta Sasaki’nin ve filmin ilerleyen bölümlerinde Daigo’nin temizleme ve giydirme sırasında gösterdikleri inceliği hayranlıkla izleriz. Ölü sahipleri sanki bu törenle hem sevdiklerinin gidişini kabullenirler hem de giderken onların“güzel” hallerine son defa tanıklık ederler. Aslında bu tören giden için değil kalan içindir. Tüm bu ayinler ve gelenekler bir vedalaşma ve kabullenmedir. Yaşam ile yüzleşmedir. Sasaki Usta’nın dediği gibi: “Ölüm gün gelir her çifti ayırır. Ama geride kalmak gerçekten çok zordur.”

Tüm bu incelikle ve zarafetle hazırlanan yolcular, az sonar fırında yakılacaktır. Bu uğurlama töreninin ardında aslında gidenlerin yeni bir hayata başlayacaklarına olan inancın olduğunu da söylemek gerekir. Bu nedenle , tıpkı doğduktan sonra olduğu gibi, güzel ve temiz görünmesi için özen gösterirlir.

Ölene kadar, er ya da geç, yakınlarınımızın (eş, çocuk, arkadaş, sevgili, vb) ölümüne tanıklık etmek, filmin terminolojosi ile onları “göndermek” zorundayız. Burada yeri gelmişken söyleyelim: ölüm ve ölmek kavramı yerine gitmek (departure) kavramının kullanılmasını aslında ölümün hayatın içinde tıpkı doğum gibi normal olduğunu, hatta doğum ile ölümün aynı olduğunu hissettirmeye yönelik filmin genelinde sürdürülen çabanın bir parçası olarak düşünmek gerekir. Ölümün kabullenişini kolaylaştırmak olarak da bakabiliriz bu çabaya.

Filmin baş oyuncusu verdiği bi röportajda şöyle söylemekte: “15 yıl kadar önce Hindistan’a gittiğimde, Hindistan’da yaşam ve ölümün uyum içinde ve doğal bir şekilde bir arada var olduğunu görmüş ve çok duygulanmıştım. İkisine de insan yaşamında eşit değerde davranılıyordu. Nehirde kendilerini yıkayan ve süsleyen insanların yanında, cenaze düzenleyen ve ölüleri gönderen insanlar vardı. Orada ölüm ve yaşam dengeli bir şekilde birlikte var. Bu olayları görerek büyülendim.” Aslında bu uymlu bakışa başka coğrafyalarda ve tarihlerde de karşılaşmak mümkün, hintlilere özgü bir durum değildir. Örneğin tarihçi Ümit Hassan eski Türk toplumları üzerine incelemede, Türklerin ölülerin ardından onları yolcu erderken acılarını kendilerine zarar verecek derecede en keskin şekilde yaşayıp, gömme törenin hemen ardından “evlenmek” isteyen genç çiftlerin düğünlerini eğlence düzenleyerek yapmalarından bahseder. Bu doğal olduğu kadar biz “modern” sonrası çağın insanları için anlaşılması zor ve çarpıcı bir birlikteliktir. İşte Son Veda filmi ile Japon yönetmen Yojiro Takita bize bu birlikteliği hatırlarır.

Her gidiş geride kalanların hayatlarını ve hayata bakışlarını da değiştirir. Çünkü her gidiş dengeleri değiştirir. Her yeni denge yeni bir durumdur. Film bunun örnekleriyle doludur. Sasaki usta, eşini kaybedince Nokanshi olur. Bir baba kız gibi giyindiği için tepki görmüş ve sonunda intihar etmiş oğlunun cenazesi başında ağlarken onu ancak şimdi olduğu gibi kabullenebilmiştir. Hamam’ı işleten kadının ölümü pek çok kişiyi etkiler: Oğlu annesini hamam’ı satmak için zorladığına piman olur, annesinin ölümü onu hayata farklı bakmasına vesile olur. Mika yine hamamcı kadının ölümüyle Daigo’nun mesleğinin gerçek anlamına vakıf olur. Bu arada Mika’nın hamile olması yaşam ve ölümün iç içeliğine vurgu yapar. Daigo’nun babasının ölümü onu geçmişiyle olan sorunlu ilişkiden kurtarır, adeta geçmişiyle ve kendisiyle barışır.

Yönetmen Japon kültürüne özgü bir gelenekten yol açıkarak evrensel ve insani değerlere yönelik sağlam bir anlayış sergilemektedir. Ölümü yaşamın dışına iten yaklaşımlara yönelik bir eleştiri sunar film. Ölümü bir son olarak görmeye karşı çıkar. Algımızı ters yüz etmeyi önerir. Aslında bu tersyüz etme önerisinin ardında hayata yönelik maddi yaklaşımların da bir eleştirisi vardır.

Diago’nun somon balılarını nehirde akıntıya karşı yüzerken izlediği sahne çok çarpıcıdır. Balıklar doğdukları yere ulaşmak ve orada ölmek için ölümle sonuçlanan amansız ve nafile bir çabanın içindedirler. Diago’nun somon balıklarının bu doğal süreçlerine tanık oluşu bize Diago’nun doğduğu kasabaya dönüşünü hatırlatır. O da hayatını yeniden kurmak için doğduğu yere dönmüştür ya da kimbilir belki de “gitmiştir”.

Yine filmden bir alıntı ile yazımızı noktalayalım. Ölü yakıcı konuşuyor. “Bazen ölümün bir kapı olduğunu düşünürüm. Ölüm her şeyin sonu demek değildir. Bu zamandan ayrılıp, bir sonraki aşamaya geçmektir. Tam anlamıyla bir kapı. Bu kapının bekçisi olan ben buradan pek çok insanı uğurladım. Onlara her seferinde: "-- İyi yolculuklar, yine görüşeceğiz" derim.”
 

 

Finmin Künyesi:
SON VEDA
Tür : Dram
Yönetmen : Yojiro Takita
Senaryo : Kundo Koyama
Görüntü Yönetmeni : Takeshi Hamada
Müzik : Joe Hisaishi
Yapım : 2008, Japonya , 130 dk.

Oyuncular : Masahiro Motoki (Daigo Kobayashi) , Tsutomu Yamazaki (Ikuei Sasaki) , Ryoko Hirosue (Mika Kobayashi) , Kazuko Yoshiyuki (Tsuyako Yamashita) , Kimiko Yo (Yuriko Kamimura) , Takashi Sasano (Shokichi Hirata)

  YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 29 25 1 3 64 17 78 +47
2 Fenerbahçe 29 24 1 4 76 23 76 +53
3 Trabzonspor 29 15 10 4 49 37 49 +12
4 Beşiktaş 28 14 10 4 39 32 46 +7
5 Kasımpaşa 29 12 10 7 50 51 43 -1
6 Başakşehir FK 29 12 11 6 37 33 42 +4
7 Çaykur Rizespor 29 11 12 6 33 46 39 -13
8 Antalyaspor 29 9 9 11 33 32 38 +1
9 Sivasspor 29 9 9 11 35 39 38 -4
10 Adana Demirspor 29 8 9 12 42 38 36 +4
11 Samsunspor 29 10 13 6 35 38 36 -3
12 Alanyaspor 29 8 9 12 37 42 36 -5
13 Kayserispor 29 10 10 9 36 42 36 -6
14 Konyaspor 29 7 11 11 30 41 32 -11
15 MKE Ankaragücü 29 6 11 12 34 38 30 -4
16 Hatayspor 29 6 11 12 33 40 30 -7
17 Fatih Karagümrük 29 7 14 8 33 37 29 -4
18 Gaziantep FK 28 7 14 7 31 41 28 -10
19 Pendikspor 29 6 15 8 33 61 26 -28
20 İstanbulspor 29 3 19 7 22 54 13 -32
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 26 20 5 1 61 21 61 +40
2 Göztepe 26 17 5 4 45 15 55 +30
3 Kocaelispor 26 13 7 6 39 29 45 +10
4 Sakaryaspor 26 12 6 8 39 28 44 +11
5 Bodrumspor 26 12 7 7 34 18 43 +16
6 Çorum FK 26 12 8 6 40 25 42 +15
7 Boluspor 26 12 8 6 25 27 42 -2
8 Bandırmaspor 26 11 7 8 35 21 41 +14
9 Gençlerbirliği 26 9 7 10 29 26 37 +3
10 Erzurumspor FK 26 9 7 10 25 21 34 +4
11 Keçiörengücü 26 8 11 7 24 33 31 -9
12 Ümraniyespor 25 8 11 6 28 36 30 -8
13 Manisa FK 25 6 9 10 27 27 28 0
14 Tuzlaspor 26 7 13 6 26 42 27 -16
15 Adanaspor 26 8 15 3 21 38 27 -17
16 Şanlıurfaspor 26 5 12 9 17 30 24 -13
17 Altay 26 5 18 3 12 53 15 -41
18 Giresunspor 26 2 20 4 12 49 7 -37
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 28 20 4 4 63 24 64 +39
2 Van Spor FK 28 18 5 5 45 29 59 +16
3 Bucaspor 1928 28 16 3 9 40 17 57 +23
4 Yeni Mersin İdman Yurdu 29 15 5 9 42 22 54 +20
5 1461 Trabzon FK 28 15 6 7 52 29 52 +23
6 Ankaraspor 29 13 6 10 37 25 49 +12
7 Ankara Demirspor 28 13 12 3 34 31 42 +3
8 Beyoğlu Yeniçarşıspor 28 12 12 4 33 28 40 +5
9 Diyarbekir Spor 28 11 10 7 31 27 40 +4
10 Karacabey Belediye Spor 29 10 10 9 28 26 39 +2
11 Nazilli Belediyespor 29 10 12 7 35 46 34 -11
12 Hes İlaç Afyonspor 28 8 11 9 17 27 33 -10
13 Kırklarelispor 29 8 12 9 22 34 33 -12
14 Altınordu 28 7 11 10 31 28 31 +3
15 Serik Belediyespor 29 7 12 10 22 31 31 -9
16 Zonguldak Kömürspor 28 6 15 7 27 48 22 -21
17 Kırşehir Futbol SK 29 5 18 6 26 55 21 -29
18 Bursaspor 28 4 16 8 20 47 17 -27
19 Adıyaman FK 29 3 21 5 19 50 14 -31
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 21 16 1 4 43 9 52 +34
2 Aliağa Futbol A.Ş. 22 15 0 7 38 11 52 +27
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 22 11 5 6 27 17 39 +10
4 52 Orduspor FK 22 11 6 5 28 20 38 +8
5 Edirnespor 21 10 7 4 34 20 34 +14
6 K.Çekmece Sinopspor 22 9 7 6 32 21 33 +11
7 İnegöl Kafkas GK 21 8 6 7 23 23 31 0
8 Artvin Hopaspor 21 7 7 7 26 20 28 +6
9 Mardin 1969 Spor 21 8 9 4 26 23 28 +3
10 Karabük İdmanyurdu Spor 22 8 10 4 20 31 28 -11
11 Talasgücü Belediyespor 22 8 13 1 24 36 25 -12
12 Kırıkkalegücü FK 21 5 11 5 13 26 20 -13
13 Gümüşhanespor 22 3 10 9 14 33 18 -19
14 Malatya Arguvanspor 21 2 15 4 9 33 10 -24
15 Tarsus İdman Yurdu 21 2 16 3 14 48 9 -34
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/03/2024 Gaziantep FK vs Beşiktaş
 15/03/2024 Fatih Karagümrük vs Konyaspor
 15/03/2024 Pendikspor vs İstanbulspor
 16/03/2024 Alanyaspor vs Kayserispor
 16/03/2024 MKE Ankaragücü vs Başakşehir FK
 16/03/2024 Adana Demirspor vs Sivasspor
 16/03/2024 Beşiktaş vs Antalyaspor
 17/03/2024 Çaykur Rizespor vs Gaziantep FK
 17/03/2024 Hatayspor vs Samsunspor
 17/03/2024 Kasımpaşa vs Galatasaray
 17/03/2024 Kasımpaşa - Galatasaray Galatasaray ligdeki son 17 maçında hiç kaybetmedi  Galatasaray yenilmez
 17/03/2024 Trabzonspor - Fenerbahçe Fenerbahçe ligdeki son 18 maçında hiç kaybetmedi  Fenerbahçe yenilmez
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/03/2024 Manisa FK vs Ümraniyespor
 15/03/2024 Gençlerbirliği vs Kocaelispor
 16/03/2024 Bandırmaspor vs Eyüpspor
 16/03/2024 Çorum FK vs Manisa FK
 16/03/2024 Göztepe vs Keçiörengücü
 17/03/2024 Bodrum FK vs Boluspor
 17/03/2024 Erzurumspor FK vs Tuzlaspor
 17/03/2024 Giresunspor vs Şanlıurfaspor
 17/03/2024 Ümraniyespor vs Adanaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 16/03/2024 1461 Trabzon FK vs Altınordu
 17/03/2024 Diyarbekir Spor vs Karacabey Belediye Spor
 17/03/2024 Esenler Erokspor vs Nazilli Belediyespor
 17/03/2024 Hes İlaç Afyonspor vs Ankaraspor
 17/03/2024 Kırklarelispor vs Ankara Demirspor
 17/03/2024 Kırşehir Futbol SK vs Bursaspor
 17/03/2024 Serik Belediyespor vs Bucaspor 1928
 17/03/2024 Van Spor FK vs Yeni Mersin İdman Yurdu
 17/03/2024 Zonguldak Kömürspor vs Beyoğlu Yeniçarşıspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 16/03/2024 K.Çekmece Sinopspor vs Kepezspor FAŞ
 16/03/2024 52 Orduspor FK vs Edirnespor
 17/03/2024 Artvin Hopaspor vs Kırıkkalegücü FK
 17/03/2024 Malatya Arguvanspor vs Aliağa Futbol A.Ş.
 17/03/2024 Mardin 1969 Spor vs Ayvalıkgücü Belediyespor
 17/03/2024 Talasgücü Belediyespor vs İnegöl Kafkas GK
 17/03/2024 Tarsus İdman Yurdu vs Gümüşhanespor
 17/03/2024 Artvin Hopaspor - Kırıkkalegücü FK Kırıkkalegücü FK ligdeki son 9 maçında hiç kazanamadı  Artvin Hopaspor yenilmez
ŞANS OYUNLARI
BİZİ TAKİP EDİN
YUKARI