gaziantep escort
Konuk Yazar
  06-02-2020 02:57:00

"-- İYİ YOLCULUKLAR, YİNE GÖRÜŞECEĞİZ" / ALİ PEKŞEN

 

Son Veda ya da orjinal adıyla "Okuribito", Japon yönetmen Yojiro Takita’ın 2008 yılında yönettiği ve En İyi Yabancı Dilde Film Oscar'ını kazanan bir film. Ana teması ölüm olan film, günümüz Japon sinemasının başarılı örneklerinden birisi sayılıyor.

Çello çaldığı orkestra dağıldığında, Daigo Kobayashi (Masahiro Motoki) müzik kariyerine veda eder ve karısı Mika (Ryoko Hirosue) ile Yamagata Bölgesi’ndeki memleketine döner. İyi iş koşulları sunan bir ‘yardımcı aranıyor’ ilanı görür. Turizm acentesi olduğunu varsayarak görüşmeye gittiği ofisin arka duvarına yeni tabutlar dizilmiştir. Şirketin sahibi olan Sasaki (Tsutomu Yamazaki), Daigo’nun özgeçmişine şöyle bir bakarak işe alır. Bu noktada Daigo şirketin tam olarak ne iş yaptığını sorar ve iş tanımında cesetlerin yakılmadan önce törensel olarak ‘tabutlanmasının’ yer aldığını öğrenir. Tereddüt eder ancak Sasaki işi alması için onu zorlayınca kabul eder ve Mika’ya işe ‘törenlerin’ dahil olduğunu söyler. Bu şekilde Yamagata’da Hirano civarında Sasaki’yle yolculuk etmeye başlar.

Travesti olduğu anlaşılan güzel bir intihar kurbanı; motosiklet kazasında ölen serseri bir delikanlı, torunlarının lise üniformalarıyla birlikte giydiği bol beyaz çoraplara hayran yaşlı bir büyükanne: Daigo ölümün çeşitli biçimleriyle karşılaşır ve başlangıçta emin olmasa da ‘tabutlama’ işleminin bir şekilde hayata saygıyı ifade ettiğini de anlamaya başlar.

Çellosunu satıp Yamagata’ya, doğduğu yere geri dönerken, dış ses olarak Daigo’yı dinleriz: “Bu hayatımın en önemli yol ayrımı ama gariptir, çelloyu verdiğim anda kendimi rahatlamış hissettim. Sanki nicedir ellerim bağlıyken birden salıverildim. Hep hayalim olduğunu sandığım şey muhtemelen öyle değildi.” Bu Daigo’nun hayatındaki, en azından bizim tanık olduğumuz ilk ciddi kabullenişidir. Film boyunca pek çok kabullenişe tanıklık edeceğiz. Kabulleniş’in filmin diğer bir teması olduğu söylenebilir.

Filmin açılış sahnesinde dış ses olarak Daigo’yu dinlemeye devam ederiz: “Tokyo'dan Yamagata'ya döneli neredeyse iki ay oldu. Şimdi düşünüyorum da, ne kadar alelade bir hayat sürmüşüm. Gerçekten de, hayatımı bu işi yaparak geçirebilecek miyim?” Bu diyaloğun olduğu sahneyi filmin sonunda yeniden izleriz. Yeniden başa döneriz. Ya da yeniden sona ulaşırız. Aslında filmin dünyasında ikisi de aynı kapıya çıkar. Yönetmenin yaşam ile ölüme bakışını örnekler bize. İkisinin arasındaki dengeye ve uyumlu birlikteliğe dikkat çekilir.

Daigo daha önce hiç ölü beden görmemiştir. Tabutlayıcılık işi onu ölümle yüzleşmesine vesile olur. Karısı ve arkadaşları bu işi yapmasını pek hoş karşılamazlar. Aslında başlangıçta o da çekinir. O da çevresi gibi bir önyargı ile bakar. Film sanki Daigo üzerinden Japonların (ve seyreden bizlerin) önyargıları ile mücadele eder. Daigo işi öğrendikçe hem ustasına hem de mesleğe olan saygısı artar. Yaptıkları işin ölü yakınları üzerindeki etkilerini görmek onu oldukça etkilecektir. Daigo bu iş ile birlikte hem önyargılardan kurtulmaya başarır hem de hayatıyla yüzleşerek kendisini yeniden keşfeder, adeta farklı bir insana dönüşür.

Tabutlayıcılık /tabuta koyma (defn etme) Japonya'da geleneksel bir törendir. Asıl önemlisi bir tabudur ve hakkında pek de konuşulmaz. Filmin bu tabunun üstüne gitmesi, Daigo’nin hikayesiyle, Daigo’nun kendisi de başta olmak üzere, filmdeki herkesin bu işe yönelik olumsuz bakışını tersine çevirmesi önemli bir girişimdir. Aslında konu oldukça evrenseldir. Dünyanın her yerinde, her kültürün ya da inanç biçiminin ölüleri uğurlamaya, “öteki hayata” yolcu etmeye yönelik kendilerine özgü törenleri ve uygulamaları vardır: Hristiyanların ölülerini boyamaları, müslümanların ölülerini temizledikten sonra gömmeleri, Hintlilerin çiçeklerle süslenmiş ölü bedenleri yakılmaları vb.

Tabuta koymadan önce ölü bedenlerin törensel hazırlıklarını yürüten kişiye Nokanshi denir. Nokanshi ölüyü ailesinin önünde son yolculuğuna hazırlar. Japonların geleneksel çay törenlerini andıran bir zarafet ve saygı ile yürütülür bu tören. Sanatsal bir incelik ve duyarlılıkla, ölü beden temizlenip güzelleştirilerek yeni yolculuğuna yani gidişine hazırlanır. Usta Sasaki’nin ve filmin ilerleyen bölümlerinde Daigo’nin temizleme ve giydirme sırasında gösterdikleri inceliği hayranlıkla izleriz. Ölü sahipleri sanki bu törenle hem sevdiklerinin gidişini kabullenirler hem de giderken onların“güzel” hallerine son defa tanıklık ederler. Aslında bu tören giden için değil kalan içindir. Tüm bu ayinler ve gelenekler bir vedalaşma ve kabullenmedir. Yaşam ile yüzleşmedir. Sasaki Usta’nın dediği gibi: “Ölüm gün gelir her çifti ayırır. Ama geride kalmak gerçekten çok zordur.”

Tüm bu incelikle ve zarafetle hazırlanan yolcular, az sonar fırında yakılacaktır. Bu uğurlama töreninin ardında aslında gidenlerin yeni bir hayata başlayacaklarına olan inancın olduğunu da söylemek gerekir. Bu nedenle , tıpkı doğduktan sonra olduğu gibi, güzel ve temiz görünmesi için özen gösterirlir.

Ölene kadar, er ya da geç, yakınlarınımızın (eş, çocuk, arkadaş, sevgili, vb) ölümüne tanıklık etmek, filmin terminolojosi ile onları “göndermek” zorundayız. Burada yeri gelmişken söyleyelim: ölüm ve ölmek kavramı yerine gitmek (departure) kavramının kullanılmasını aslında ölümün hayatın içinde tıpkı doğum gibi normal olduğunu, hatta doğum ile ölümün aynı olduğunu hissettirmeye yönelik filmin genelinde sürdürülen çabanın bir parçası olarak düşünmek gerekir. Ölümün kabullenişini kolaylaştırmak olarak da bakabiliriz bu çabaya.

Filmin baş oyuncusu verdiği bi röportajda şöyle söylemekte: “15 yıl kadar önce Hindistan’a gittiğimde, Hindistan’da yaşam ve ölümün uyum içinde ve doğal bir şekilde bir arada var olduğunu görmüş ve çok duygulanmıştım. İkisine de insan yaşamında eşit değerde davranılıyordu. Nehirde kendilerini yıkayan ve süsleyen insanların yanında, cenaze düzenleyen ve ölüleri gönderen insanlar vardı. Orada ölüm ve yaşam dengeli bir şekilde birlikte var. Bu olayları görerek büyülendim.” Aslında bu uymlu bakışa başka coğrafyalarda ve tarihlerde de karşılaşmak mümkün, hintlilere özgü bir durum değildir. Örneğin tarihçi Ümit Hassan eski Türk toplumları üzerine incelemede, Türklerin ölülerin ardından onları yolcu erderken acılarını kendilerine zarar verecek derecede en keskin şekilde yaşayıp, gömme törenin hemen ardından “evlenmek” isteyen genç çiftlerin düğünlerini eğlence düzenleyerek yapmalarından bahseder. Bu doğal olduğu kadar biz “modern” sonrası çağın insanları için anlaşılması zor ve çarpıcı bir birlikteliktir. İşte Son Veda filmi ile Japon yönetmen Yojiro Takita bize bu birlikteliği hatırlarır.

Her gidiş geride kalanların hayatlarını ve hayata bakışlarını da değiştirir. Çünkü her gidiş dengeleri değiştirir. Her yeni denge yeni bir durumdur. Film bunun örnekleriyle doludur. Sasaki usta, eşini kaybedince Nokanshi olur. Bir baba kız gibi giyindiği için tepki görmüş ve sonunda intihar etmiş oğlunun cenazesi başında ağlarken onu ancak şimdi olduğu gibi kabullenebilmiştir. Hamam’ı işleten kadının ölümü pek çok kişiyi etkiler: Oğlu annesini hamam’ı satmak için zorladığına piman olur, annesinin ölümü onu hayata farklı bakmasına vesile olur. Mika yine hamamcı kadının ölümüyle Daigo’nun mesleğinin gerçek anlamına vakıf olur. Bu arada Mika’nın hamile olması yaşam ve ölümün iç içeliğine vurgu yapar. Daigo’nun babasının ölümü onu geçmişiyle olan sorunlu ilişkiden kurtarır, adeta geçmişiyle ve kendisiyle barışır.

Yönetmen Japon kültürüne özgü bir gelenekten yol açıkarak evrensel ve insani değerlere yönelik sağlam bir anlayış sergilemektedir. Ölümü yaşamın dışına iten yaklaşımlara yönelik bir eleştiri sunar film. Ölümü bir son olarak görmeye karşı çıkar. Algımızı ters yüz etmeyi önerir. Aslında bu tersyüz etme önerisinin ardında hayata yönelik maddi yaklaşımların da bir eleştirisi vardır.

Diago’nun somon balılarını nehirde akıntıya karşı yüzerken izlediği sahne çok çarpıcıdır. Balıklar doğdukları yere ulaşmak ve orada ölmek için ölümle sonuçlanan amansız ve nafile bir çabanın içindedirler. Diago’nun somon balıklarının bu doğal süreçlerine tanık oluşu bize Diago’nun doğduğu kasabaya dönüşünü hatırlatır. O da hayatını yeniden kurmak için doğduğu yere dönmüştür ya da kimbilir belki de “gitmiştir”.

Yine filmden bir alıntı ile yazımızı noktalayalım. Ölü yakıcı konuşuyor. “Bazen ölümün bir kapı olduğunu düşünürüm. Ölüm her şeyin sonu demek değildir. Bu zamandan ayrılıp, bir sonraki aşamaya geçmektir. Tam anlamıyla bir kapı. Bu kapının bekçisi olan ben buradan pek çok insanı uğurladım. Onlara her seferinde: "-- İyi yolculuklar, yine görüşeceğiz" derim.”
 

 

Finmin Künyesi:
SON VEDA
Tür : Dram
Yönetmen : Yojiro Takita
Senaryo : Kundo Koyama
Görüntü Yönetmeni : Takeshi Hamada
Müzik : Joe Hisaishi
Yapım : 2008, Japonya , 130 dk.

Oyuncular : Masahiro Motoki (Daigo Kobayashi) , Tsutomu Yamazaki (Ikuei Sasaki) , Ryoko Hirosue (Mika Kobayashi) , Kazuko Yoshiyuki (Tsuyako Yamashita) , Kimiko Yo (Yuriko Kamimura) , Takashi Sasano (Shokichi Hirata)

  YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 37 32 2 3 89 25 99 +64
2 Fenerbahçe 37 30 1 6 93 31 96 +62
3 Trabzonspor 37 20 13 4 65 48 64 +17
4 Başakşehir FK 37 17 13 7 51 41 58 +10
5 Beşiktaş 37 16 13 8 51 45 56 +6
6 Kasımpaşa 37 15 14 8 60 64 53 -4
7 Alanyaspor 38 12 10 16 53 50 52 +3
8 Sivasspor 37 13 12 12 45 53 51 -8
9 Çaykur Rizespor 37 14 15 8 48 56 50 -8
10 Antalyaspor 38 12 13 13 44 49 49 -5
11 Adana Demirspor 37 10 13 14 52 55 44 -3
12 Samsunspor 38 11 17 10 42 52 43 -10
13 Kayserispor 37 11 14 12 43 55 42 -12
14 Gaziantep FK 37 11 18 8 49 57 41 -8
15 Konyaspor 37 9 14 14 39 50 41 -11
16 Fatih Karagümrük 38 10 18 10 49 52 40 -3
17 MKE Ankaragücü 37 8 13 16 44 48 40 -4
18 Hatayspor 37 8 15 14 43 52 38 -9
19 Pendikspor 37 9 18 10 42 72 37 -30
20 İstanbulspor 37 4 26 7 27 74 16 -47
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 34 24 7 3 77 31 75 +46
2 Göztepe 34 21 6 7 60 20 70 +40
3 Sakaryaspor 34 17 8 9 50 35 60 +15
4 Bodrumspor 34 15 7 12 43 22 57 +21
5 Çorum FK 34 16 10 8 55 36 56 +19
6 Kocaelispor 34 16 11 7 48 41 55 +7
7 Boluspor 34 15 11 8 33 35 53 -2
8 Gençlerbirliği 34 13 9 12 39 33 51 +6
9 Bandırmaspor 34 13 10 11 49 32 50 +17
10 Erzurumspor FK 34 12 11 11 30 34 44 -4
11 Ümraniyespor 34 12 15 7 40 47 43 -7
12 Manisa FK 34 9 12 13 40 40 40 0
13 Keçiörengücü 34 10 14 10 34 43 40 -9
14 Adanaspor 34 11 17 6 28 45 39 -17
15 Şanlıurfaspor 34 9 14 11 32 37 38 -5
16 Tuzlaspor 34 9 14 11 35 47 38 -12
17 Altay 34 5 25 4 16 76 10 -60
18 Giresunspor 34 2 28 4 16 71 7 -55
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 36 26 5 5 83 29 83 +54
2 Van Spor FK 36 24 6 6 63 37 75 +26
3 Bucaspor 1928 36 21 5 10 54 25 73 +29
4 1461 Trabzon FK 36 21 6 9 71 39 72 +32
5 Ankaraspor 36 15 8 13 45 35 58 +10
6 Yeni Mersin İdman Yurdu 36 16 10 10 50 36 58 +14
7 Beyoğlu Yeniçarşıspor 36 15 14 7 47 38 52 +9
8 Karacabey Belediye Spor 36 13 11 12 43 37 51 +6
9 Ankara Demirspor 36 15 16 5 43 46 50 -3
10 Diyarbekir Spor 36 12 15 9 39 41 45 -2
11 Kırklarelispor 36 11 14 11 33 41 44 -8
12 Altınordu 36 10 13 13 45 39 43 +6
13 Hes İlaç Afyonspor 36 10 14 12 25 38 42 -13
14 Serik Belediyespor 36 10 16 10 29 45 40 -16
15 Nazilli Belediyespor 36 11 16 9 38 57 39 -19
16 Zonguldak Kömürspor 36 11 17 8 41 57 38 -16
17 Kırşehir Futbol SK 36 5 23 8 38 76 23 -38
18 Bursaspor 36 6 22 8 28 64 23 -36
19 Adıyaman FK 36 4 25 7 28 63 19 -35
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 28 22 2 4 67 18 70 +49
2 Aliağa Futbol A.Ş. 28 19 0 9 60 18 66 +42
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 28 15 6 7 40 25 52 +15
4 52 Orduspor FK 28 14 7 7 40 28 49 +12
5 İnegöl Kafkas GK 28 13 7 8 37 30 47 +7
6 Edirnespor 28 13 10 5 45 28 44 +17
7 Mardin 1969 Spor 28 12 11 5 40 34 41 +6
8 K.Çekmece Sinopspor 28 10 10 8 41 31 38 +10
9 Karabük İdmanyurdu Spor 28 10 13 5 27 44 35 -17
10 Artvin Hopaspor 28 9 12 7 33 29 34 +4
11 Talasgücü Belediyespor 28 10 14 4 34 45 34 -11
12 Kırıkkalegücü FK 28 8 15 5 31 42 29 -11
13 Gümüşhanespor 28 4 14 10 25 49 22 -24
14 Malatya Arguvanspor 28 3 21 4 21 57 13 -36
15 Tarsus İdman Yurdu 28 2 22 4 20 83 10 -63
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 25/05/2024 Sivasspor vs Kayserispor
 26/05/2024 Adana Demirspor vs Başakşehir FK
 26/05/2024 Fenerbahçe vs İstanbulspor (H:1)
 26/05/2024 Hatayspor vs Çaykur Rizespor
 26/05/2024 Kasımpaşa vs Beşiktaş
 26/05/2024 Konyaspor vs Galatasaray
 26/05/2024 Pendikspor vs Gaziantep FK
 26/05/2024 Trabzonspor vs MKE Ankaragücü
 18/05/2024 Kayserispor 2 - 2 Konyaspor
 18/05/2024 Gaziantep FK 3 - 1 Fatih Karagümrük
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/05/2024 Kocaelispor 0 - 2 Sakaryaspor
 11/05/2024 Erzurumspor FK 0 - 4 Eyüpspor
 11/05/2024 Boluspor 2 - 1 Çorum FK
 11/05/2024 Göztepe 1 - 1 Bodrum FK
 11/05/2024 Adanaspor 1 - 0 Bandırmaspor
 11/05/2024 Tuzlaspor 1 - 1 Gençlerbirliği
 11/05/2024 Şanlıurfaspor 2 - 0 Manisa FK
 10/05/2024 Giresunspor 1 - 2 Ümraniyespor
 10/05/2024 Keçiörengücü 1 - 1 Altay
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 Hük. Bursaspor 3 - 0 Van Spor FK
 04/05/2024 Altınordu 3 - 3 Ankaraspor
 04/05/2024 Bucaspor 1928 3 - 1 Diyarbekir Spor
 04/05/2024 Serik Belediyespor 0 - 6 Esenler Erokspor
 04/05/2024 Beyoğlu Yeniçarşıspor 3 - 1 Karacabey Belediye Spor
 04/05/2024 Adıyaman FK 4 - 1 Hes İlaç Afyonspor
 04/05/2024 Ankara Demirspor 5 - 2 Yeni Mersin İdman Yurdu
 04/05/2024 Kırklarelispor 1 - 3 Zonguldak Kömürspor
 04/05/2024 Kırşehir Futbol SK 4 - 5 1461 Trabzon FK
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 27/04/2024 Malatya Arguvanspor 3 - 4 Talasgücü Belediyespor
 27/04/2024 Gümüşhanespor 2 - 4 Kepezspor FAŞ
 27/04/2024 Artvin Hopaspor 0 - 1 52 Orduspor FK
 27/04/2024 Mardin 1969 Spor 4 - 2 İnegöl Kafkas GK
 27/04/2024 Tarsus İdman Yurdu 1 - 1 Karabük İdmanyurdu Spor
 27/04/2024 Ayvalıkgücü Belediyespor 1 - 0 Edirnespor
 27/04/2024 Aliağa Futbol A.Ş. 6 - 3 Kırıkkalegücü FK
ŞANS OYUNLARI
BİZİ TAKİP EDİN
YUKARI