gaziantep escort
Metin Gülbay
  Güncelleme: 01-05-2022 10:12:00   03-04-2021 21:37:00

ÖZEL MÜLKİYETİ REDDEDEN SUFİLER: KALENDERİLER

"On ikinci yüzyıl ortalarında acayip görünümlü bir zāhid, Doğu Afganistan'daki Gazne'de Gazne hükümdarı Mu'izzud'devle Husrev Şah'ı ziyaret ederek sadaka istedi. Yalın ayaklı, kara bir keçi derisi örtünmüştü. Başına aynı deriden boynuzlarla süslü bir börk geçirmişti. Elinde halka, delik aşık kemikleri ve ufak yuvarlak çanlarla bezeli bir değnek taşıyordu. Husrev Şah, zāhidin isteğine olumlu yanıt vererek hayır dualarını aldı.

Nakkaş Muhammed Siyahkalem tarafından tasvir edilen, 15 yüzyıl Orta Asya Kalenderîleri'ni gösteren minyatür, Beyhan Karamağaralı, Muhammed Siyahkalem'e Atfedilen Minyatürler, Ankara 1984.

Yüz elli yılı aşkın bir süre sonra Anadolu ve İran'da ona çok benzer görünümlü zāhidlerin Barak Baba'nın (öl.1307-8) çevresinde toplanmış olduğu kaydediliyor. Barak Baba, beline sarılı kırmızı bir bez parçası dışında çıplak olarak, yüz kadar bir derviş grubunun başında 1306 yılında Suriye'ye geldi. Başına iki yanına birer manda boynuzu takıştırılmış kırmızımsı bir sarık sarıyordu. Saçı ile bıyıkları uzun, sakalı ise kökten kazılıydı. Yanında uzun bir nefir, bir de derviş kâsesi taşıyordu. Hiç servet biriktirmezdi. Uzun değnekler, tef, davullar taşıyan, boyunlarına asılı iplere azı dişleri dizili müritleri de aynı görünümdeydi. Nereye giderlerse gitsinler müritleri çalar, Barak baba da ayı gibi oynayıp maymun gibi türkü çığırırdı. Barak Baba'nın, azgın bir kaplanı korkutarak ve vahşi bir deve kuşuna binerek gösterdiği gibi, vahşi hayvanlar üzerinde erki (iktidarı, m.g.) vardı. Galiba, müritleri üzerinde de benzer bir gücü vardı, onları farz olan dinî ayinleri kırk değnek cezası ile yerine getirmeye zorlardı. Bununla birlikte dervişleri, oruç tutmamak ve şeriatça onaylanmamış yemek ve uyuşturucu tüketimini de içeren, kurallara aykırı davranışlarıyla ün salmıştı. Memlûk kaynakları onları ruhun bir bedenden başkasına geçiş inancıyla ve öte dünyanın varlığını inkârla da suçluyor; Barak Baba'nın kendisine ise aşırı bir Hz.Ali sevgisi yakıştırıyordu, dediklerince Hz.Ali sevgisini tek dinî farz sayarmış." s.11-12

"Barak Baba'nın Suriye'yi ziyaretinden yüz yıl sonra, 15 Mayıs 1404'te, İspanyol gezgini Ruy Gonzales de Clavijo Erzurum yakınlarında Delilarkent (Deliler kenti, bugünkü Delibaba) denen bir yerden geçti. Gezgin bütün köyde dervişlerin oturduğunu söylüyordu:

'Bu dervişler saç ve sakallarını kesiyor ve neredeyse çıplak dolaşıyor. İster soğuk ister sıcak olsun sokaklarda dolaşır, yürürken de yemek yerler ve bütün giydikleri, ellerine geçirebildikleri yırtık pırtık bez parçalarıdır. Gece gündüz ellerinde defleriyle dolaşırken ilahi söylerler. Zāviyelerinin kapısının yukarısında, üzerinde hilal biçiminde bir süsü olan kara yün püsküllerden bir sancak görülür; bunun altında bir sıra halinde dizili geyik, keçi ve koç boynuzları vardır, ayrıca sokaklarda dolaşırken bu boynuzları süs olarak üzerlerinde taşımak ādetleridir; bütün derviş evlerinin üzerine işaret olarak bu boynuzlardan konmuştur."1

Sufizm bilindiği gibi İslam'ın içinden çıkan bir akımdır. İslamiyet neden böyle bir şeyin çıkışına neden olmuştur peki?

"Hulefa-i Raşidin devrinin (632-661) son zamanlarında İslam toplumlarının içine düştüğü siyasi ve içtimai buhranlari2a ardından gelen Emevi döneminde (661-750) eski Arap kabile asabiyyetine yeniden ağırlık veren ve giderek saltanata dönüşen hilafet rejiminin, mevalî denilen gayri Arap Müslümanlar üzerinde uyguladığı baskı ve bunun doğurduğu rahatsızlık duygusu2b; Abbasi döneminde devam eden iç siyasi bunalımlar ve bunun sonucunda içtimai nizamı sarsan buhranlar2c, tasavvufun bütün bu olumsuzluklara karşı mistik bir tepki olarak gün yüzü görmesine sebep olmuş gözükmektedir."2

Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, albüm No. H.2168, 16.yüzyılda bir Kalenderî ve bir Haydarî dervişi.

Asabiyyet'in anlamı kendi akraba, vatan, din ve milliyetini aşırı derecede kayırma gayretidir. Araplar'ın Arap olmayan Müslümanlar üzerinde kibirli bir tavır takınması ve onları aşağılaması tasavvufun doğmasına neden olmuş görünüyor. Tabii yalnız bu değil, siyasi bunalımlar ve her zaman geçerli neden olan ekonomik nedenleri de eklemek gerekiyor. Yani tasavvuf aslında Arap olmayan Müslümanların bir protesto hareketi olarak anlaşılmalıdır.

"İslam kültür ve düşünce tarihini derinden etkileyen hiçbir tasavvuf cereyanının, İslamiyet'in beşiği olan Arabistan'da doğmamış, gelişmemiş ve yerleşmemiş olması -ki bugün de öyledir- tasavvufun yapı itibariyle, İslamiyet'i kendi eski kültürleri dahilinde algılayan Mevâli (Arap olmayan müslümanlar) orta tabakasının, kitabî ve nasçı İslam anlayışını temsil eden hakim Arap Müslüman sınıfına karşı geliştirdiği mistik bir tepki hareketi olmasının bizce en reddedilemez delilidir."3

Tasavvufun kuramsal kaynakları

Tasavvufun da kendi kuramını oluşturmak için birtakım kaynaklara başvurmak zorunda olduğu açıktır. Yalnız parti veya dernek kurar gibi bir gelişme seyrinin izlenmediğini akıldan çıkarmayalım. Zaten Arap İslamına karşı bir protesto duygusu var ama alıntılarda da belirtildiği gibi önceden sahip olunan inanç sistemlerinin gelenekleri, tapınma biçimleri vb. var. Bunlar da yeni benimsenen dine yedirilerek ve birlikte/komşu olunan başka kültürlerden ödünç alınan ancak geri verilmeyerek zamanla benimsenen ādetler, tapınma biçimleri vb. etkenler tasavvufun oluşma ve kuramını oluşturmasında önemli dol oynamış durumda.

"Eski Mısır, Helen, Mezopotamya, İran ve Hind kültür sahalarının İslam öncesi mistik kültürleri ve yaşantıları, mahalli din ve itikatları, tasavvufun teorik cephesinin çeşitli mektepler halinde şekillenmesine önemli ölçüde katkıda bulundular."4

Sufizme Hindistan etkisi

"İlhanlı tarihçi Zekeriyya Muhammed-i Kazvînî, 8-9.yüzyılın tanınmış sufilerinden Şakîk-i Belhî'nin (811-812) sufiliğe girişinin, tüccarken Hindistan'a yaptığı seyahatler esnasında tapınaklarda görüşüp konuştuğu Budist rahiplerin tesiriyle olduğunu açıkça belirtmektedir."5

"Menākıb-ı Cemalü'd-Dīn-i Sāvi'de Kalenderi dervişlerinin kendilerine Hindli rahipleri örnek aldıkları çok açık bir tarzda kaydedilmiş"tir."5

Kalenderiler

TSMK, albüm No. H 2155: 16.yüzyılda Kalenderî dervişi.


Kalenderilerin ortaya çıkmaları da tıpkı Sufilerin ortaya çıkışları gibi olmuştur. Onlar da Sufilere tepki olarak örgütlenmişlerdir. Böylece Sufizmin İslamiyet içinde Araplara tepki gösteren Arap olmayan Müslümanlara tepki olarak, Kalenderilerin de Sufizm içinde sünni sufilere tepki olarak ortaya çıktıkları anlaşılıyor. Tasavvuf ile Sufizm aynı anlamda kullanılır.

"Tasavvuf nasıl 9.yüzyılda genelde içinden çıktığı İslam toplumu ve ulema arasında hemen kabul görmemiş ve ilk sufiler çeşitli ithamlara maruz bırakılarak toplumdan dışlanmış, ancak birkaç yüzyıl sonra tasavvuf kendini artık İslam'ın ayrılmaz bir parçası olarak kabul ettirmişse, Kalenderlik de toplumun bazı kesimlerini etkileyerek dönüştüren, tasavvuf tarihine damgasını vurmuş önemli bir mistik ve toplumsal vakıadır ve onun bir parçasıdır, ayrıca da İslam tarihinin bir gerçeğidir."4

Kalender sözcüğü nereden çıktı?

"Henüz menşei üzerinde kesin bir sonuca ulaşılmış olmamasına rağmen, Arapça, Farsça ve Türkçe kaynaklarda bazen Karender ama ekseriya kalender biçiminde kullanılan bu kelimenin, zaman zaman Farsça Kalantâr (iri, kaba kimse, Türkçede kalantor), yahut aşağı yukarı aynı anlamda Grekçe Kaletoz'dan geldiğini ileri sürenler bulunmuştur. Ancak büyük bir ihtimalle Sanskritçe Kalandara (kanun nizam dışı, düzeni bozan) kelimesinden alınmış olabileceği de belirtilmektedir ki doğru görünüyor. Üstelik bu, Kalenderîliğin mistik kökünde büyük tesiri olan Hindistan'la alakalı olması itibariyle, tarihi vakıaya da uygun düşmektedir. Zaten Farsça'daki Kalantar'ın da bu kelimenin değişik bir biçimi olması da uzak bir ihtimal olmasa gerektir. Her halükarda biz burada böyle bir etimolojik tartışma içine girmemekle beraber, kelimenin kökeninin aydınlanmış olduğunu da henüz söyleyemeyeceğiz."6

Kendine Kalender diyen ilk kişi kimdir?

"Bu kişi Kalender Şeyhi Baba Tahir-i Uryan-ı Hemedanî'dir. Bu sufi meşrebin ve hayat tarzının 11. yüzyılda artık ortalarda iyice belirginleşmekte olduğu görülür. "... üç beş kişilik gruplar halinde dolaşıp gezmek, günlük yiyeceklerini dilenerek sağlamak, vücut ve başlarındaki bütün tüyleri (saç, sakal, kaş ve bıyık) kazıtmak ve acayip kılıklarda dolaşmak gibi, hemen her devir ve memlekette Kalenderî zümrelerinin ortak vasıfları olan hususlar..."7

TSMK, albüm No. H 2155: 16.yüzyılda Kalenderî dervişi.


Kalenderiler başka inanç sistemlerinden etkilendi mi?

"...elimizdeki kaynaklarda, 9.yüzyılda İran ve Mezopotamya havalisinde Budist ve Maniheist rahiplerin dolaştıklarını veya bazı sufilerin Budist ve Maniheist çevrelerle ilişki içinde bulunduklarını gösteren bazı kalıtların mevcut olduğunu söylemeliyiz. Mesela ünlü Mûtezile (cemaatten bir tarafa ayrılan, m.g.)  alimlerinden Câhız (öl.886), Kitabü'l-Hayâvan adlı eserinde, erken Abbasi döneminde Irak ve Suriye'de halkın kendilerine Sâihun (seyyahlar, gezginler) dediği birtakım rahiplere rastlandığını, bunların küçük gruplar halinde şehir şehir, kasaba kasaba dolaştıklarını kaydediyor. Goldziher, Cahız'ın Ruhbânu'z-Zenâdıka (Zındıkların Rahipleri) diye nitelediği bu gezgin rahiplerin, eğer Hind sadhuları veya Budist rahipleri değilse, mutlaka onların mesleğini takip edenler olması lazım geldiğini ve bunların hayat tarzlarının Müslümanlardan bazı çevrelerce mutlaka taklit edilmiş bulunabileceğini söyler. Goldziher'in bu şekilde kesin teşhis koymadan açıklamaya çalıştığı bu Ruhbanu'z-Zenâdıka'nın, kanaatimizce gerçekte Maniheist rahipler olduklarını düşünmemek için bir sebep mevcut görünmüyor."8

Mani rahipleri, büyük olasılıkla Budizm'in etkisiyle, çalışmıyor, tıpkı onlar gibi geçimlerini dilenerek sağlıyorlardı. Onlar da "Sāsāni toplumunun kurallarını zerrece dikkate almıyor, kanun ve nizamlara uymayı reddediyorlardı."9

İgnaz Goldziher'i bilmeden onun sözlerine atıfta bulunmak yanlış olacak. "İslâmî ilimler sahasında bilhassa hadis alanında Batı’da otorite kabul edilen Goldziher’in Arapça kaynaklara son derece vakıf olduğu yaygın bir kanaattir. Goldziher oryantalizmin 19. yüzyıldaki en önemli isimlerinden biri haline gelmiş ve Batı dünyasında hadis çalışmalarının ādeta temelini oluşturacak fikirler ortaya atmıştır. Yapmış olduğu çalışmalarla bu alanda otorite kabul edilmiş ve değerlendirmeleri bilhassa oryantalistler arasında esas kabul edilmiştir. Ondan yapılan nakiller, ileri sürülen görüşlerin ve iddiaların delilleri olarak gösterilmiştir. Goldziher, kimi zaman diğer oryantalistlere muhalif değerlendirmelerde bulunmuşsa da çoğu kez önyargı ve fazlaca şüpheci bir yaklaşım sergilemiştir... Hayatı boyunca vatanının ve dininin kendisine yol gösterdiğini, 'Samimi katı bir Yahudi' olduğunu ifade eden Goldziher, İslâmiyet’i 'Mekke’nin Yahudileştirilmiş dinî âdetleri' olarak görmüş ve onun bu bakışı bütün çalışmalarını yönlendirmiştir. Goldziher, İslâm kültür ve medeniyetinin, değişik kültür ve medeniyetlerden ödünç almalarla ortaya çıktığını savunmaktadır. Dolayısıyla bu düşünce onu, İslâm tarihinin belgeleri olan hadislerde gördüğü her şeyin kökünü diğer kültürlerde arama yoluna sevk etmiştir."10

Kalenderliğin tepkiselliği ile Sramana rahiplerinin Brahmanizme tepkisi aynıydı

Kalenderlerin yaşam tarzlarına çok benzer ama onlardan çok önce yaşamış 'birileri'ne bakmakta yarar var çünkü büyük olasılıkla aralarında yaşamı yorumlama anlamında "ideolojik" bir birlik vardı. "Bhikşu denilen rahipler zümresinin temel niteliği, hayatlarını sürdürecek asgari eşya ve elbisenin dışında hiçbir şeye sahip bulunmamak (fakr), bekâr ve gezgin olmaktır. André Bareau, bu gezgin rahiplerin Budizm'e has bir zümre olmadığını, aslında Brahmanizm'in hakim olduğu daha eski zamanlarda, aynı yerlerde Srama denilen gezgin rahiplerin yaşadığını, Budizm'deki gezgin rahipler sınıfının temelinin M.Ö. 4. yüzyıla doğru bunlar tarafından oluşturulduğunu belirtiyor. Sramanalar, toplumun aşağı yukarı bütün tabakalarından geliyorlardı, Onlar Brahmanizm'e karşı tam bir protest tavır ortaya koyuyor, ne bu dinin, ne de içinde yaşadıkları toplumun hiçbir kuralına aldırış etmiyorlardı. Ahlâki mefhumları da hiçe sayan bu gezgin ve dilenci rahipler, yarı çıplak dolaşıyor ve rast geldikleri herhangi bir yerde yatıp kalkıyorlardı. Sırtlarında postlarını taşıdıkları hayvanları taklit ediyor ve vücutlarına yaralar açıyorlardı. André Bareau'ya göre, Budizm, Brahmanizm'e karşı bir tepki hareketi olarak teşekkül ederken bu zümrelerden yararlanmıştı."11

Kalenderiler ilk kez nerede görüldü?

"Önce Irak'ta başlayan bu muhalif akım, fazla bir zaman geçmeden İran ve Maveraünnehir'deki değişik sufi merkezlerinde de kendini gösterdi... Tasavvuf tarihi literatüründe Melâmetîlik adıyla bilinen bu akım, belirtilen bu buhran ortamında doğru ve özellikle İran mistik kültürünün kalıntılarını oldukça canlı bir şekilde hâlâ yaşatmaya devam eden horasan ve Maveraünnehir mıntıkalarında gelişti."12

Kalenderliği anlamak

"Kalenderlik, tasavvuf zihniyetinden yaşayış tarzına, kılık kıyafetinden İslami inanç ve kaidelere bakış açısına kadar her şeyiyle içinde yaşadığı siyasi ve içtimai nizamı dışlayan zümreler içinde doğdu ve gelişip yayıldı... Kalenderler sadece İslam'ın periferisindeki... mistik kültürlerden etkilendikleri, o kültürlerdeki yaşayış biçimini taklit etmek için, örnek aldıkları için Kalender olmadı. Dönemlerinin çeşitli sebeplerle kendilerine yabancılaşan toplumsal düzenine, toplumsal ve siyasal krizlerin yıpratıcı sonuçlarının kendi hayatları üzerindeki olumsuz yansımalarına duydukları tepki sebebiyle Kalender oldu. Çevre mistik kültürler onlar için yaşamak istedikleri münzevi hayatı inşa konusunda sadece model oluşturdu."13

Kimlere Kalender denir?

"içinde yaşadığı topluma ve kültüre, siyasal düzene karşı çıkarak dünyayı kaale almaya değer görmeyen ve bu düşünce tarzını günlük hayat ve davranışlarıyla açığa vuran, bunu mistik bir zihniyet dünyasına dönüştüren tasavvuf akımının adına ve mensuplarına Kalenderiyye demek isabetli bir tercihtir. Ancak bu kısa ve çok kalın hatlı tarif, İslam dünyasının muhtelif zaman ve mekanlarında yaşamış olup kendilerine değişik isimler verilen, lakin genelde Kalender veya Kalenderî olarak anılan bu akım mensuplarını tam anlamıyla nitelemeye yeterli değildir... Kalenderlik tek parça bir payı sergileyen, hatta tek bir tarikat şeklinde teşkilatlanmış bir sufilik tarzı değildir."14

Sanırım Kalenderileri biraz anlatabildim. Yazacak daha çok şey var ama tümü bu yazının sınırlarına sığmayacak nasıl olsa. Tasavvufun bu hınzır çocuklarını tanımak, onları zındık, dindışı diye nitelemek ne kadar mümkün bilemiyorum, çünkü toplumu derinden etkilemiş insanları ne yaparsanız yapın insanların kalplerinden silemiyorsunuz. Üzerinden binlerce yol geçmiş olsa bile onlar toplumların tapınma biçimlerini, inanç sistemlerini etkilemeye devam ediyor.

Ben Metin Gülbay, herkese keyifli bir haftasonu dilerim.

1 Ahmet T.Karamustafa, Tanrının Kuraltanımaz Kulları, İslâm Dünyasında Derviş Toplulukları, s.12,  1200-1550, YKY.

2 Ahmet Yaşar Ocak, Kalenderiler, Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sufilik 14-17.yüzyıllar, Timaş yayınları. s.54, 2a-b-2c Bernard Lewis'in Tarihte Araplar yapıtından alıntı.

3 aynı yapıt, s.55.

4 aynı yapıt, s.55.

5 aynı yapıt, s.60.

6 aynı yapıt, s.58.

7 aynı yapıt, s.59.

8 aynı yapıt, s.59.

9 aynı yapıt, s.60.

10 Abdurrahman Sayılgan, doktora öğrencisi, İstanbul, İslâm Kültürü Araştırmaları 2 Ignaz Goldziher, çev. Mehmed Said Hatiboğlu ve Cihat Tunç Ankara: Otto, 2019, 29 Mayıs Üniversitesi, kitap değerlendirmesi, (http://hadisvesiyer.info/hadis-ve-siyer-arastirmalari-10/05.pdf)

11A.Y.Ocak,  s.61.

12 aynı yapıt, s.56.

13 aynı yapıt, s.56.

14 aynı yapıt, s.56

  YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 29 25 1 3 64 17 78 +47
2 Fenerbahçe 29 24 1 4 76 23 76 +53
3 Trabzonspor 29 15 10 4 49 37 49 +12
4 Beşiktaş 28 14 10 4 39 32 46 +7
5 Kasımpaşa 29 12 10 7 50 51 43 -1
6 Başakşehir FK 29 12 11 6 37 33 42 +4
7 Çaykur Rizespor 29 11 12 6 33 46 39 -13
8 Antalyaspor 29 9 9 11 33 32 38 +1
9 Sivasspor 29 9 9 11 35 39 38 -4
10 Adana Demirspor 29 8 9 12 42 38 36 +4
11 Samsunspor 29 10 13 6 35 38 36 -3
12 Alanyaspor 29 8 9 12 37 42 36 -5
13 Kayserispor 29 10 10 9 36 42 36 -6
14 Konyaspor 29 7 11 11 30 41 32 -11
15 MKE Ankaragücü 29 6 11 12 34 38 30 -4
16 Hatayspor 29 6 11 12 33 40 30 -7
17 Fatih Karagümrük 29 7 14 8 33 37 29 -4
18 Gaziantep FK 28 7 14 7 31 41 28 -10
19 Pendikspor 29 6 15 8 33 61 26 -28
20 İstanbulspor 29 3 19 7 22 54 13 -32
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 26 20 5 1 61 21 61 +40
2 Göztepe 26 17 5 4 45 15 55 +30
3 Kocaelispor 26 13 7 6 39 29 45 +10
4 Sakaryaspor 26 12 6 8 39 28 44 +11
5 Bodrumspor 26 12 7 7 34 18 43 +16
6 Çorum FK 26 12 8 6 40 25 42 +15
7 Boluspor 26 12 8 6 25 27 42 -2
8 Bandırmaspor 26 11 7 8 35 21 41 +14
9 Gençlerbirliği 26 9 7 10 29 26 37 +3
10 Erzurumspor FK 26 9 7 10 25 21 34 +4
11 Keçiörengücü 26 8 11 7 24 33 31 -9
12 Ümraniyespor 25 8 11 6 28 36 30 -8
13 Manisa FK 25 6 9 10 27 27 28 0
14 Tuzlaspor 26 7 13 6 26 42 27 -16
15 Adanaspor 26 8 15 3 21 38 27 -17
16 Şanlıurfaspor 26 5 12 9 17 30 24 -13
17 Altay 26 5 18 3 12 53 15 -41
18 Giresunspor 26 2 20 4 12 49 7 -37
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 28 20 4 4 63 24 64 +39
2 Van Spor FK 28 18 5 5 45 29 59 +16
3 Bucaspor 1928 28 16 3 9 40 17 57 +23
4 Yeni Mersin İdman Yurdu 29 15 5 9 42 22 54 +20
5 1461 Trabzon FK 28 15 6 7 52 29 52 +23
6 Ankaraspor 29 13 6 10 37 25 49 +12
7 Ankara Demirspor 28 13 12 3 34 31 42 +3
8 Beyoğlu Yeniçarşıspor 28 12 12 4 33 28 40 +5
9 Diyarbekir Spor 28 11 10 7 31 27 40 +4
10 Karacabey Belediye Spor 29 10 10 9 28 26 39 +2
11 Nazilli Belediyespor 29 10 12 7 35 46 34 -11
12 Hes İlaç Afyonspor 28 8 11 9 17 27 33 -10
13 Kırklarelispor 29 8 12 9 22 34 33 -12
14 Altınordu 28 7 11 10 31 28 31 +3
15 Serik Belediyespor 29 7 12 10 22 31 31 -9
16 Zonguldak Kömürspor 28 6 15 7 27 48 22 -21
17 Kırşehir Futbol SK 29 5 18 6 26 55 21 -29
18 Bursaspor 28 4 16 8 20 47 17 -27
19 Adıyaman FK 29 3 21 5 19 50 14 -31
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 21 16 1 4 43 9 52 +34
2 Aliağa Futbol A.Ş. 22 15 0 7 38 11 52 +27
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 22 11 5 6 27 17 39 +10
4 52 Orduspor FK 22 11 6 5 28 20 38 +8
5 Edirnespor 21 10 7 4 34 20 34 +14
6 K.Çekmece Sinopspor 22 9 7 6 32 21 33 +11
7 İnegöl Kafkas GK 21 8 6 7 23 23 31 0
8 Artvin Hopaspor 21 7 7 7 26 20 28 +6
9 Mardin 1969 Spor 21 8 9 4 26 23 28 +3
10 Karabük İdmanyurdu Spor 22 8 10 4 20 31 28 -11
11 Talasgücü Belediyespor 22 8 13 1 24 36 25 -12
12 Kırıkkalegücü FK 21 5 11 5 13 26 20 -13
13 Gümüşhanespor 22 3 10 9 14 33 18 -19
14 Malatya Arguvanspor 21 2 15 4 9 33 10 -24
15 Tarsus İdman Yurdu 21 2 16 3 14 48 9 -34
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/03/2024 Gaziantep FK vs Beşiktaş
 15/03/2024 Fatih Karagümrük vs Konyaspor
 15/03/2024 Pendikspor vs İstanbulspor
 16/03/2024 Alanyaspor vs Kayserispor
 16/03/2024 MKE Ankaragücü vs Başakşehir FK
 16/03/2024 Adana Demirspor vs Sivasspor
 16/03/2024 Beşiktaş vs Antalyaspor
 17/03/2024 Çaykur Rizespor vs Gaziantep FK
 17/03/2024 Hatayspor vs Samsunspor
 17/03/2024 Kasımpaşa vs Galatasaray
 17/03/2024 Kasımpaşa - Galatasaray Galatasaray ligdeki son 17 maçında hiç kaybetmedi  Galatasaray yenilmez
 17/03/2024 Trabzonspor - Fenerbahçe Fenerbahçe ligdeki son 18 maçında hiç kaybetmedi  Fenerbahçe yenilmez
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/03/2024 Manisa FK vs Ümraniyespor
 15/03/2024 Gençlerbirliği vs Kocaelispor
 16/03/2024 Bandırmaspor vs Eyüpspor
 16/03/2024 Çorum FK vs Manisa FK
 16/03/2024 Göztepe vs Keçiörengücü
 17/03/2024 Bodrum FK vs Boluspor
 17/03/2024 Erzurumspor FK vs Tuzlaspor
 17/03/2024 Giresunspor vs Şanlıurfaspor
 17/03/2024 Ümraniyespor vs Adanaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 16/03/2024 1461 Trabzon FK vs Altınordu
 17/03/2024 Diyarbekir Spor vs Karacabey Belediye Spor
 17/03/2024 Esenler Erokspor vs Nazilli Belediyespor
 17/03/2024 Hes İlaç Afyonspor vs Ankaraspor
 17/03/2024 Kırklarelispor vs Ankara Demirspor
 17/03/2024 Kırşehir Futbol SK vs Bursaspor
 17/03/2024 Serik Belediyespor vs Bucaspor 1928
 17/03/2024 Van Spor FK vs Yeni Mersin İdman Yurdu
 17/03/2024 Zonguldak Kömürspor vs Beyoğlu Yeniçarşıspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 16/03/2024 K.Çekmece Sinopspor vs Kepezspor FAŞ
 16/03/2024 52 Orduspor FK vs Edirnespor
 17/03/2024 Artvin Hopaspor vs Kırıkkalegücü FK
 17/03/2024 Malatya Arguvanspor vs Aliağa Futbol A.Ş.
 17/03/2024 Mardin 1969 Spor vs Ayvalıkgücü Belediyespor
 17/03/2024 Talasgücü Belediyespor vs İnegöl Kafkas GK
 17/03/2024 Tarsus İdman Yurdu vs Gümüşhanespor
 17/03/2024 Artvin Hopaspor - Kırıkkalegücü FK Kırıkkalegücü FK ligdeki son 9 maçında hiç kazanamadı  Artvin Hopaspor yenilmez
ŞANS OYUNLARI
BİZİ TAKİP EDİN
YUKARI