gaziantep escort
Metin Gülbay
  Güncelleme: 28-12-2022 12:24:00   24-12-2022 08:50:00

ESK? TÜRKLER'DE ?NANÇ, GELENEK, GÖRENEK 1

Altay yurdunun içi : ?ç mekân, geometrisi, düzenli ve iyi düzenlenmi? bir mikro kozmos halindedir. Kap? genellikle güneye, güne? yönüne bakar ve ocak “ay?l”?n (yurtun) merkezindedir . Do?u taraf? di?i, bat? taraf? erkektir. Ev sahibi ve ev sahibesi, erke?in solunda oturan kad?n ile sizi oca??n kar?? taraf?ndan kar??layacaklard?r. Aile üyeleri iki yan?nda, misafirler ise s?rtlar? kap?ya dönük ?ekilde kar??lar?nda oturur. Kuzey taraf?nda yataklar, kuzeybat? taraf?nda ise tanr?lar?n tasvirlerine adanm?? alan vard?r. Bat?da ailenin sahip oldu?u e?yalar, do?uda mutfak gereçleri depolan?r. Bu alandaki her ?ey kutsald?r ve insanlar ile onu kontrol eden koruyucu ruhlar aras?nda bir uyum vard?r. Ay?l?n kutsall???n? bozan her türlü davran??, ailenin dengesini ve mutlulu?unu tehdit eder, merkezde yanan ate? ise nesillerin süreklili?ini ve art arda geli?ini, atalar ve torunlar aras?ndaki ba?? temsil eder. Resim Radloff 1893.


Elimde birikmi? çok say?da not var. 1991’den bu yana biriktirdi?im notlar. Turkleronline.com diye bir web sitem vard?, 2002’de yay?na sokmu?tum. Türkler eskiden nas?l ya?ard?, neye inan?rd?, hangi gelenek göreneklere sahipti gibi sorular?n yan?tlar?n? merak etmi?tim. Ald???m notlar on bir y?l sonra bir siteye dönü?tü. Eski Türkler ile ba?lay?p di?er halklar?n tarihlerine dek uzanm??t?m. Yaln?z tarihlerine de?il, inançlar?na, gelenek göreneklerine kadar ne okuduysam, oralardan yapt???m al?nt?lar? da okurlarla payla??yordum.

Turkleronline.com sitesindeki Türkler bölümünde bulunan “?nanç-Gelenek” bölümünden birkaç yaz?y? kapsayacak bir seçki olu?turmaya çal??aca??m. Ba?l?klar tamamen bana aittir. Yazarlar?n yap?tlar?ndan bire bir al?nt? yap?lm??t?r. Ba?l?klar d???nda hiçbir sözcük bana ait de?ildir.

Siteyle ilgili ?u bilgileri payla?mazsam yaz? eksik kalacak.

Turkleronline.com Frontpage ile tasarlanm??t?. Tabii çok çok eski ve basit bir sistem olunca ?u anda tekrar yay?na sokam?yorum. Kapatma gerekçem ise çok komikti. Ad?n? ABD’deki bir firmadan alm??t?m, on y?ll???na, sonra onun ?ifresini kaybettim. Ad yenileme günü gelince bunu yapamad???m için turkleronline.com ad? elimden gitti. Cahillik i?te. Site yay?ndan kalkt? ama tüm bilgiler bende duruyor tabii. Bir ara turkleronline.net ad?yla yay?n? sürdürdüm ancak Frontpage sistemi okunmas? çok zor bir siteydi. Sevgili dostum Adnan Genç’in sitenin en çok ele?tirdi?i yan? buydu. O sevimli tonlamas?yla “okunmuyor yahu, ne yazsak bo?una, ?unu bir yenile” derdi. Yenisini yapt?racak gücüm olmad??? için onun yay?n?n? da sürdüremedim. Her neyse, elimdeki binlerce sayfa bilgiyle ba? ba?a kald?m böylece. 2021 y?l?nda kaybetti?im Adnan’?n an?lar? bende halâ çok taze, bazen bo? bulunup dur ?unu Adnan’a bir soray?m diye elim telefona gidiyor.

Sitedeki bilgiler gerçekten çok de?erli benim için, merakl?lar? için de çok yararl? olaca??na eminim. Tarih alan?nda yüksek lisans ve doktora çal??mas? yapan gençler için turkleronline.com s?k kullan?lan bir siteydi. Birçok doçent ve profesör de kullan?yor ve al?nt? yap?yor hatta at?fta bulunuyordu. Siteyi yay?nda tutamamakla onlara da büyük kötülük ettim, af etsinler beni.

Bu seçki dizisinde ayn? konuda farkl? savlara rastlayacaks?n?z. Bu tamamen ayn? konuda tarihçilerin ayn? dü?ünceleri payla?mamalar?ndan, farkl? dü?üncelere sahip olmalar?ndan kaynaklan?yor, sak?n ?a??rmay?n. Tarih okurken s?kça kar??la??lan bir durumdur.

Bir ba?ka uyar?m da ?u olacak: Al?nt?larda yer alan savlar tamamen tarihçilere aittir. Yanl?? olmas?, zaman içinde yanl??l???n?n ispatlanm?? olmas? mümkündür. Al?nt?lardaki savlar? mutlak do?rular olarak kabul etmeyin lütfen, o tarihçinin o konudaki iddias?/bulgusu olarak kabul edin.

Bu arada görselleri al?nt?lad???m Radloff ile ilgili de k?sa bilgi vermeliyim. Vasili Vasilyeviç Radlof veya Wilhelm Radloff, Alman as?ll? Rus do?u bilimci ve Türkolojinin kurucusudur. Radloff, Türk dünyas?n? de?i?ik yönleriyle ara?t?ran, onlar? gün ?????na ç?kararak Türkoloji tarihinde yeni bir devir açan ve 81 y?ll?k uzun ömrünün 60 y?l?n? bu çal??malara adam?? bir Türkologdur.

Türkler’de kurt neden atad?r?

“Kavmin, hanedan?n gerçek ad? olan Asena asl?nda Türkçe kökenden gelmemektedir; her ne kadar Boodberg Asena’n?n as’tan, ‘da?? a?mak’tan türedi?ini ileri sürse de, ilk hükümdarlar?n adlar? daha çok ?ran adlar?n? ça?r??t?rmaktad?r. Köken söylencesinde bu kavim aç?k gözlü ve k?z?l sakall? olarak betimlendi?ine göre bu ad ne proto-Türkler’den ne proto-Mo?ollar’dan olan Vusunlar’dan al?nm??t?r.

Ana tema, yani suya b?rak?lan bir o?lan çocu?u ve onu kurtaran bir kad?n, bir erkek ya da bir hayvan temas? evrensel bir temad?r. Bu temay? Nil’e b?rak?lan ve sonra firavunun k?z? taraf?ndan kurtar?lan Musa’n?n, Tiber Irma??’na b?rak?lan ve di?i bir kurt taraf?ndan büyütülen Romulus ve Romus’un öyküsünden tan?yoruz.

20.yüzy?lda kimi Türk milliyetçileri ‘etrüsk’ ve ‘türk’ seslerinin yak?nl???ndan yola ç?karak Tu-kiu ve Etrüsk-Roma söylencelerinin benzerli?ini kullanarak, atalar?n?n bir bölümünün Roma halk?n?n soyundan geldi?ini ileri sürer.

Ata kurda gelince, halk?n ve hükümdar?n koruyucusu –belki de putudur, her ne kadar puta taparl?k burada ortaya ç?kmayan baz? yap?lar gerektirse de- olacakt?r. Alt?ndan bir kurt ba?? bayrak ve sancaklar? süslemede kullan?l?r ve kurdun ordunun ba??nda yürüdü?ü söylencesinden dolay?, ordunun ön saflar?nda yürüyen birliklere ‘kurtlar’ ad? verilir.

Ka?an her y?l ata ma?aras?nda adaklarda bulunur ve imparatorlu?un bir ucundan ötekine tüm kavimler di?i kurdu yüceltir ve över, neredeyse tanr?salla?t?r?r. Yakla??k be? yüz y?l belleklerden silinmez ve her zaman gönderme yap?lan kaynak olarak varl???n? korurlar, öyle ki Mo?ol ?mparatorlu?u döneminde bu imge yeniden ortaya ç?kar.

Cengiz Han mitolojisini inceleyenler taraf?ndan bu kurt ‘ata’ ilan edilerek eski ihti?am?n? yeniden kazan?r ve ku?kusuz bu sefer zaferi daha büyük olur.” 1

Iduk ne demektir?

“Iduk mübarek demektir.”

“... Mamafih Türkler’in ba?ka tabiat varl?klar?n? da ?duk sayd?klar?n? biliyoruz. Mesela Gerdizi ?rti? boylar?nda ya?ayan Kimekler’in bu ?rma?? ululad?klar?n?, ona yükündüklerini, yani secde ettiklerini ve hatta onu kendi rabbleri (huday) tan?d?klar?n? yazar.”

“Ka?garl?’da ?zuk=?duk Ta? sözü de geçiyor ve bu sarp ve uzun da? (el-cebelu’l-mani’u’t-tavilu) ?eklinde izah ediliyor. Bilge Ka?an’?n da Ötüken Y??’? (ormanl?k da?; Alt?n Y?? =Altay da?lar?) ?duk ile vas?fland?rd???n? gördük. 11. yüzy?l?n Gazneli müelliflerinden Gerdizi, eski kaynaklara dayanarak a?a?? Çu ?rma??n?n sol k?y?s?ndaki köylerden bahsederken bu köylerin yan?ndaki da?? Türkler’in u?urlu sayd?klar?n?, bu da??n üzerine and içtiklerini ve Ulu Yaradan’?n orada oturdu?una inand?klar?n? belirtir.

Minorsky’nin de dedi?i gibi Türgi? hükümdar? Su-lu Ka?an’?n korusu bu da? veya bu da??n bir k?sm? olabilir. Taberi, Su-lu Ka?an’?n 737 y?l?nda Araplar’a kar?? giri?ti?i me?hur sefer dolay?s?yla ?unlar? yaz?yor: Ali b.Muhommed ya?l?lar?n ?unlar? anlatt?klar?n? bildirdi. Onlar ?öyle söylediler: (Huttal hakimi) ?bnü’s-Sai’ci Hakan Ebu Muzahim’e (Su-lu Ka?an) mektup yazd?. Biz, Arablar’a s?k?nt? verdi?i için, bu hakana Ebu Muzahim (zahmet verici) künyesini takt?k. ?bn Sai’ci Nevaket’te bulunan hakana (Horasan valisi) Esed’in Huttal’a girdi?i ve askerini varl??? anla??lmayacak bir halde da??tt???n? bildirdi. Mektub hakana ula??nca askerlerine haz?rlanmalar?n? emretti. Hakan’?n bir çay?rl??? ve bir korusu (da??) vard? ki, buralara kimse yakla?amaz, oralarda kimse av avlayamazd?. Bunlar sefer için korunurdu. Sefer zaman? üç gün çay?rl?k ve üç gün de da?a girilmesine izin verilirdi. Böylece haz?rland?lar; av hayvanlar?n? derilerini sepileyip ondan yanc?klar?n? (az?k torbas?) yapt?lar. Hakan gemli ve eyerli soy at?n? (berdhun) isteyip bindi, bir koyun kestirip terkiye ba?latt? ve içinde bir miktar tuz bulunan keseyi de kemerine soktuktan sonra her askerin böyle yapmas?n? buyurdu ve ‘Huttal’da Araplar ile kar??la?aca??n?z zamana kadar az???n?z budur’ dedi. 2

Altay yurdu : Yurt gerçek bir minyatür evren olan Altay'?n geleneksel, ilkel kulübesidir. Konik, merkezi bir direk taraf?ndan desteklenir, t?pk? kozmik a?aç Altï Bürlü Bay Täräk'?n gök kubbesini ve gök kubbeyi desteklemesi gibi. Çat? kubbe veya sivri koni biçiminde olabilir. Çat?n?n en tepesindeki delik hem duman?n ç?kt??? yerdir hem de kutup y?ld?z?na bakar ve ?aman?n göksel yükseli?ini yapt??? geçittir. Resim F.W. Radloff 1893.


Allah bizim Tengri dedi?imiz yüce Tanr?’d?r!

“....13. yüzy?l tarihli bir metinde –?slamiyet’in kabul edili?inden iki yüz y?l sonra- her tür söylevin ba?lang?ç cümlesi Bismillahirrahmanirrahim, ‘Ba???layan ve esirgeyen Allah’?n ad?yla’ ?u biçimde yorumlanm??t?r: ‘Allah bizim Tengri ad?n? verdi?imiz yüce Tanr?’d?r, Rahman ‘Ba???layan’ demektir.’

Okumay? bilen Müslüman bir Türk’ün hâlâ Tanr?’n?n Arapça ad?n? bilmiyor olmas? olanakl? m?d?r! 20.yüzy?lda, Sünni hayvan yeti?tiricileri göçmen Yörükler, Türkiye’nin güneyindeki ‘?ii’ yani Alevi göçebe ormanc? tahtac?lar aras?nda yürüttü?üm ara?t?rmalar s?ras?nda ?slamiyet öncesi inan??lar?yla ilgili pek çok özelli?in korundu?unu, en az?ndan Tahtac?lar’da Müslüman olgulardan çok dind??? geleneklere rastland???n? gördüm.” 3

Türkler’in dinlere kar?? ho?görüsü sonsuzdu

“Hindistan’da do?mu? olan Budizm’in Çin yönündeki yay?lma yollar?ndan biri Orta Asya olmu?; orada sa?lam ara duraklar? in?a etmi? ve bugün art?k bildi?imiz gibi ana yollara, M.S. ikinci yüzy?ldan ba?layarak, Hintli, Parth, Yüe-çi misyonerler salm??t?.

Bunlardan birço?u, Türkler taraf?ndan nas?l iyi kar??land?klar?n? anlatan tan?kl?klar b?rakm??lard?r.

574 ile 584 y?llar? aras?nda Tu-ku-e’lerin yan?nda kalm?? olan Jinagupta onlar?n aras?nda serbestçe vaaz vermi?ti. Prabhakaramistre (626) onlara Budizm’in yasas?n? ö?retti ve onlar? co?turdu: ‘Hükümdarda, son derece özel bir güven ve uysall?kla kar??la?m??t?.’

Hiuan-Thsang ise, konu?u oldu?u bu kimselerin erdemlerini ve anlay??l?l?klar?n? anlata anlata bitirememektedir. Dolay?s?yla, demek ki, t?pk? Yahudiler’in, Bizansl?lar’?n pogromlar?ndan kaçabilmek için Hazarlar’a s???nmalar? gibi bir ara Çinliler’in zulmüne u?rayan Budistler’in Türkler’e s???nmalar? için de içlerinde onlara yönelik en küçük bir e?ilim bulunmas? yeterli olmu?tu.” 4

Türkler bo?a ve ine?i tanr?n?n sembolü sayard?

“?slamiyetten önce Türkler’de bo?a ve inek cinsinden hayvanlar bir ruhun veya tanr?n?n sembolü olan ongunlardan say?l?yordu. Nitekim ?slamiyet’ten sonra tespit edilen rivayetlerde ?amanist Yakutlar boz ine?i kutsal atalar? aras?nda say?yorlard?.

?slamiyet’ten evvelki Türkler’de bo?a veya öküzün alpl?k ongunu veya timsali oldu?u da anla??lmaktad?r. Alpl?k ongunu olan öküz veya bo?a dolay?s?yla yi?itli?in ve güçlülü?ün de timsali olmaktad?r. Zaten bo?an?n ad?na baz? s?fatlar ekleyerek çocuklara isim verme gelene?i Orta Asya’da hala ya?amaktad?r.” 5

Fadime Ana eli nedir?

“Do?umu zor olan kad?nlar için, baz? köylerde kay?n a?ac?n?n be? budakl? dal?ndan yap?lm??, sembolize bir el vard?r. Elin üzeri renkli çaputlarla, madeni tak?larla, kokulu kuru karanfillerle donat?lm??t?r. Buna ‘Fadime Ana Eli’, ‘Meryem Ana Eli’ derler.

Do?umu zorla?an kad?n olunca, bu a?aç el, bir tas suya b?rak?l?r. A?aç aç?ld?kça, do?umun kolayla?aca??na, bebe?in su gibi ak?p gelece?ine inan?l?r. Zaman zaman, tastaki sudan sanc? çeken kad?na yudum yudum içirilir.” 6

?slam Türkler’in akl?na pek yatmad? ama...

“?slam ölülerin, zaman kaybetmeden törensiz çölde yaz?s?z bir mezar ta?? alt?na gömülmesini gerektirir. Türkler farkl? cenaze törenleri düzenlemeyi sevmektedirler, mezar? gösteri?li bir biçimde düzenlemekte, yaz?tlar yazmakta ve tap?naklar dikmektedirler.

?slam’a göre hayvanlar?n kanlar? ak?t?l?r, ama bu kanlar?n kullan?lmas? yasakt?r. Türklerse kan?n bedende kalmas? gerekti?ine inan?r ve onlar?n inançlar?na göre bir tek damla bile bo?una akmamal?d?r.

?slamiyet ?ans oyunlar?n? yasaklarken Türkler kad?nlar?n? ve çocuklar?n? tehlikeye atacak kadar bu tür oyunlara dü?kündürler (Irk Bitig). ?slamiyet gusül aptesini sal?k verirken, cinsel ili?kiden sonra vücudun kirlendi?ini öne sürerek gusül aptesi al?nmas?n? ve tuvalet ihtiyaçlar? giderildikten sonra genital organlar?n y?kanmas?n? zorunlu k?larken, Türkler suyun bedenden ç?kan pisliklerle kirletilmesine kar??d?r.

Bu çat??malar kimi zaman Türkler, kimi zaman da ?slamiyet lehine çözümlenmi?tir. Cenaze törenleri ?slam dünyas?nda bir gelenek olur. Türkler ?slamiyet kurallar?na göre kurban kesmeye ba?lar. Gusül aptesi al?rlar ya da içlerinden en inatç?lar? al?yormu? gibi yapar. Aptes almaktan çekinen topluluklar?n hâlâ var oldu?unu gördüm. Bunlar için Alevilik uygun bir s???nakt?r, çünkü Alevilik gerekli oldu?unda kendini gerçekte oldu?undan farkl? gösterme yolu olan takiyyeyi kabul eder, hatta sal?k verir.” 7

?slâm'?n tersine cins ayr?m? yoktur, Türkler’de erkek ?aman do?um yapt?rabilir!

“Türkler kad?nlar?n ?slamiyet’e kar?? konumunu desteklerler, bunu korumak için çok isteklidirler. Hatta kad?nlar?n kendi toplumlar?ndaki konumlar?n? örnek olarak sunmu?lard?r. Bu ?ranl?lar’?, en az?ndan geleneklerin bu konuda daha özgür oldu?u Sogdlar’? rahats?z etmemi? olabilir.

Uzun süre ?amanizm’in cinsler aras?nda ayr?m yapmamay? yücelti?i yads?nm??t?r. Örne?in erkek bir ?aman, bir kad?n yerine do?um yapt?rabilir. Türkçe’de cinsiyet yoktur, yani erkek ya da di?i ayr?m? yapmak gerekti?inde cinsiyeti söylemekle yetinirler.

Bu olgular ve benzer örnekler, her iki cinsin e?itiminin a?a?? yukar? ayn? oldu?unu, her cinsin kendine ait, kar?? cinsin yerine getirmek zorunda olmad??? görevleri olmas?na kar??n –kad?nlar için çocuklar? yeti?tirmek, diki? dikmek, iplik e?irmek, inek ve koyun sa?mak, erkekler için k?sraklar? sa?mak ve silahlar? temizlemek gibi- giyimde ve ya?am biçiminde ayn? tarzlara sahip olduklar?n? ortaya ç?kar?yor.

Cinsler aras?nda farkl?l?klar?n az olmas? kad?nlar?n di?iliklerini unuttu?u anlam?na gelmez. Aksine kad?nlara de?er verilir ve erkekler her f?rsatta bunu dile getirir: (...) Siyah saçlar? topuklar?n? saran kad?n?m (...) yay ka?l? yarim (...) küçük a??zl? (...) sonbahar elmalar? gibi yald?zl? gözlü...

Genelde, cinsiyetleri giysiler ard?nda sakland???ndan güzel bir kad?n?n gö?süne dalg?nl?kla dokunmak uyar?c? bir reflekstir: Bu hareket zamanla bir dü?ün âdeti olur.” 8

Müslüman olan ilk Türk devleti hangisiydi?

“900’lerde bugünkü Kazan’?n güneyindeki Orta Volga bölgesindeki Bulgar hükümdar? Alm?? Müslümanl??? resmen kabul ediyor. Baz?lar? ilk ?slamiyet’i kabul eden Türk hükümdar?n?n bu oldu?unu söylerler. Tabii bu biraz büyük devlet anlam?ndad?r. Halbuki daha önce Cürcen bölgesinde Emevi döneminin ortalar?nda bugünkü Türkmenistan’?n güney ucundaki Sul Prensli?i kabul etmi?tir. Daha sonra Mehdi zaman?nda Karluk yabgusu Müslüman olmu?tur.” 9

Müslüman olmu?lard?r ama hala ?amanist dua söylenir!

“Çocu?a ad veren ihtiyar, gerek ?amanistlerde ve gerek Müslüman Türkler’de ?u duay? söyler:

Ad?n Ya?ar olsun! Be?ik ba??n berk olsun!

Arkanda küçük önünde büyük karde?lerin olsun!

Be?ik ba??n kopmas?n! 

Arka eteklerine davar, at sürüleri bass?n! 

Ön eteklerine çocuklar bass?n!

Benim gibi ak sakall?, sar? di?li ol! 

Ak di?lerin sarars?n, kara saçlar?n a?ars?n!” 10

Nevruz, Nawres, Noyruz, Nawr?z, Noorus, Nayruz, Naruz...

“Eski Türkler’de ?ranl?lar’?n y?l-ba?? olarak kabul ettikleri gün Farsça bir kelime Nevruz terimiyle ifade edilmektedir. Kelimenin anlam? Yeni Gün demektir. Nevruz güne?in koç burcuna girdi?i gün olup, miladî 22 Mart’a, Rumî 9 Mart’a gelmektedir.

Nevruz Türkiye’de; Sultan Nevruz, K?r?m’da Nawres, Çuva?istan’da Naurus, Azerbaycan’da Norus-Noyrus, Ba?kurdistan’da Noyruz, Kazakistan’da Nawr?z, K?rg?zistan’da Noorus, Özbekistan’da Nayruz, Tataristan’da Naruz ve KKTC’de Mart Dokuzu olarak isimlendirilmektedir.

Türkler Nevruz’u Sultan Nevruz olarak kutlamaktad?r. Türkler’in Nevruzla ilgili anlat?lar?n?n en önemlisi bugünü bir kurban günü kabul etmeleridir. Bu nedenle Nevruz Ergenekon veya Bozkurt bayram? olarak da kabul edilmektedir.

Alevi ve Bekta?iler’de ise Nevruz; Hz.Ali’nin do?um günü olarak kabul edilmektedir. Yine ayn? gün Hz.Ali ile Fatma’n?n evlendi?i gün olarak kabul edilmektedir.” 11

“?slama geçerlerse ne ile geçinirler?”

“De?t-i K?pçak’taki Mo?ol ve Türk göçebeleri aras?nda (14.yüzy?la do?ru Mo?ollar’?n Türkle?me processus’u art?k oldukça derinle?mi?ti) ?slaml?k ba?ar? kazanamam??t?. Burada Türk hanlar?ndan birisi taraf?ndan 13. yüzy?lda Emevi halifesi Hi?am’?n (724-743) elçisine söylenen sözleri hat?rlamak kabildir: ‘Türkler aras?nda ne berber, ne kundurac?, ne terzi vard?r; e?er ?slaml??? kabul eder ve ?slaml???n emirlerine uyarlarsa, ne ile geçinirler?” 12

Ben Metin Gülbay, herkese keyifli bir hafta sonu dilerim.

KAYNAKLAR

1 J.P.Roux, Orta Asya, S.131

2 Faruk Sümer, Eski Türkler’de ?ehircilik, S.16-17

3 Roux, Orta Asya, S. 271

4 Roux, Türkler’in Tarihi, S.115

5 Ya?ar Çoruhlu, Türk Sanat?’nda Görülen Bo?a (öküz, inek) Figürleri’nin Sembolizmi, Türk Dünyas? Tarih dergisi May?s 1995

6 Sabiha Tansu?, Anadolu Ya?am?nda ve Giyiminde ?aman ?zleri, 5.Milletleraras? Türk Halk Kültürü Kongresi Maddi Kültür Seksiyon Bildirileri 1997

7 Roux, Orta Asya, S. 272

8 ayn? yap?t S.272

9 Ramazan ?e?en, ODTÜ Tart??malar?, 37. Bölüm, 5.11.2000

10 Sabiha Tansu?, Anadolu Ya?am?nda ve Giyiminde ?aman ?zleri, 5.Milletleraras? Türk Halk Kültürü Kongresi Maddi Kültür Seksiyon Bildirileri 1997

11 Gülsen Bal?kç?, Anayurttan Atayurda Türk Dünyas? dergisi, Kültür Bakanl???, Y?l:8, Say?:19, 2000)

12 A.Yu.Yakubovskiy, Alt?n Ordu ve Çökü?ü, S.99

  YAZARIN DÄ°ÄžER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 37 32 2 3 89 25 99 +64
2 Fenerbahçe 37 30 1 6 93 31 96 +62
3 Trabzonspor 37 20 13 4 65 48 64 +17
4 BaÅŸakÅŸehir FK 37 17 13 7 51 41 58 +10
5 BeÅŸiktaÅŸ 37 16 13 8 51 45 56 +6
6 Kasımpaşa 37 15 14 8 60 64 53 -4
7 Alanyaspor 38 12 10 16 53 50 52 +3
8 Sivasspor 37 13 12 12 45 53 51 -8
9 Çaykur Rizespor 37 14 15 8 48 56 50 -8
10 Antalyaspor 38 12 13 13 44 49 49 -5
11 Adana Demirspor 37 10 13 14 52 55 44 -3
12 Samsunspor 38 11 17 10 42 52 43 -10
13 Kayserispor 37 11 14 12 43 55 42 -12
14 Gaziantep FK 37 11 18 8 49 57 41 -8
15 Konyaspor 37 9 14 14 39 50 41 -11
16 Fatih Karagümrük 38 10 18 10 49 52 40 -3
17 MKE Ankaragücü 37 8 13 16 44 48 40 -4
18 Hatayspor 37 8 15 14 43 52 38 -9
19 Pendikspor 37 9 18 10 42 72 37 -30
20 Ä°stanbulspor 37 4 26 7 27 74 16 -47
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 34 24 7 3 77 31 75 +46
2 Göztepe 34 21 6 7 60 20 70 +40
3 Sakaryaspor 34 17 8 9 50 35 60 +15
4 Bodrumspor 34 15 7 12 43 22 57 +21
5 Çorum FK 34 16 10 8 55 36 56 +19
6 Kocaelispor 34 16 11 7 48 41 55 +7
7 Boluspor 34 15 11 8 33 35 53 -2
8 Gençlerbirliği 34 13 9 12 39 33 51 +6
9 Bandırmaspor 34 13 10 11 49 32 50 +17
10 Erzurumspor FK 34 12 11 11 30 34 44 -4
11 Ãœmraniyespor 34 12 15 7 40 47 43 -7
12 Manisa FK 34 9 12 13 40 40 40 0
13 Keçiörengücü 34 10 14 10 34 43 40 -9
14 Adanaspor 34 11 17 6 28 45 39 -17
15 Şanlıurfaspor 34 9 14 11 32 37 38 -5
16 Tuzlaspor 34 9 14 11 35 47 38 -12
17 Altay 34 5 25 4 16 76 10 -60
18 Giresunspor 34 2 28 4 16 71 7 -55
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 36 26 5 5 83 29 83 +54
2 Van Spor FK 36 24 6 6 63 37 75 +26
3 Bucaspor 1928 36 21 5 10 54 25 73 +29
4 1461 Trabzon FK 36 21 6 9 71 39 72 +32
5 Ankaraspor 36 15 8 13 45 35 58 +10
6 Yeni Mersin Ä°dman Yurdu 36 16 10 10 50 36 58 +14
7 Beyoğlu Yeniçarşıspor 36 15 14 7 47 38 52 +9
8 Karacabey Belediye Spor 36 13 11 12 43 37 51 +6
9 Ankara Demirspor 36 15 16 5 43 46 50 -3
10 Diyarbekir Spor 36 12 15 9 39 41 45 -2
11 Kırklarelispor 36 11 14 11 33 41 44 -8
12 Altınordu 36 10 13 13 45 39 43 +6
13 Hes İlaç Afyonspor 36 10 14 12 25 38 42 -13
14 Serik Belediyespor 36 10 16 10 29 45 40 -16
15 Nazilli Belediyespor 36 11 16 9 38 57 39 -19
16 Zonguldak Kömürspor 36 11 17 8 41 57 38 -16
17 Kırşehir Futbol SK 36 5 23 8 38 76 23 -38
18 Bursaspor 36 6 22 8 28 64 23 -36
19 Adıyaman FK 36 4 25 7 28 63 19 -35
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAÅž 28 22 2 4 67 18 70 +49
2 AliaÄŸa Futbol A.Åž. 28 19 0 9 60 18 66 +42
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 28 15 6 7 40 25 52 +15
4 52 Orduspor FK 28 14 7 7 40 28 49 +12
5 İnegöl Kafkas GK 28 13 7 8 37 30 47 +7
6 Edirnespor 28 13 10 5 45 28 44 +17
7 Mardin 1969 Spor 28 12 11 5 40 34 41 +6
8 K.Çekmece Sinopspor 28 10 10 8 41 31 38 +10
9 Karabük İdmanyurdu Spor 28 10 13 5 27 44 35 -17
10 Artvin Hopaspor 28 9 12 7 33 29 34 +4
11 Talasgücü Belediyespor 28 10 14 4 34 45 34 -11
12 Kırıkkalegücü FK 28 8 15 5 31 42 29 -11
13 Gümüşhanespor 28 4 14 10 25 49 22 -24
14 Malatya Arguvanspor 28 3 21 4 21 57 13 -36
15 Tarsus Ä°dman Yurdu 28 2 22 4 20 83 10 -63
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 25/05/2024 Sivasspor vs Kayserispor
 26/05/2024 Adana Demirspor vs Başakşehir FK
 26/05/2024 Fenerbahçe vs İstanbulspor (H:1)
 26/05/2024 Hatayspor vs Çaykur Rizespor
 26/05/2024 Kasımpaşa vs Beşiktaş
 26/05/2024 Konyaspor vs Galatasaray
 26/05/2024 Pendikspor vs Gaziantep FK
 26/05/2024 Trabzonspor vs MKE Ankaragücü
 18/05/2024 Kayserispor 2 - 2 Konyaspor
 18/05/2024 Gaziantep FK 3 - 1 Fatih Karagümrük
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/05/2024 Kocaelispor 0 - 2 Sakaryaspor
 11/05/2024 Erzurumspor FK 0 - 4 Eyüpspor
 11/05/2024 Boluspor 2 - 1 Çorum FK
 11/05/2024 Göztepe 1 - 1 Bodrum FK
 11/05/2024 Adanaspor 1 - 0 Bandırmaspor
 11/05/2024 Tuzlaspor 1 - 1 Gençlerbirliği
 11/05/2024 Şanlıurfaspor 2 - 0 Manisa FK
 10/05/2024 Giresunspor 1 - 2 Ümraniyespor
 10/05/2024 Keçiörengücü 1 - 1 Altay
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 Hük. Bursaspor 3 - 0 Van Spor FK
 04/05/2024 Altınordu 3 - 3 Ankaraspor
 04/05/2024 Bucaspor 1928 3 - 1 Diyarbekir Spor
 04/05/2024 Serik Belediyespor 0 - 6 Esenler Erokspor
 04/05/2024 Beyoğlu Yeniçarşıspor 3 - 1 Karacabey Belediye Spor
 04/05/2024 Adıyaman FK 4 - 1 Hes İlaç Afyonspor
 04/05/2024 Ankara Demirspor 5 - 2 Yeni Mersin İdman Yurdu
 04/05/2024 Kırklarelispor 1 - 3 Zonguldak Kömürspor
 04/05/2024 Kırşehir Futbol SK 4 - 5 1461 Trabzon FK
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 27/04/2024 Malatya Arguvanspor 3 - 4 Talasgücü Belediyespor
 27/04/2024 Gümüşhanespor 2 - 4 Kepezspor FAŞ
 27/04/2024 Artvin Hopaspor 0 - 1 52 Orduspor FK
 27/04/2024 Mardin 1969 Spor 4 - 2 İnegöl Kafkas GK
 27/04/2024 Tarsus İdman Yurdu 1 - 1 Karabük İdmanyurdu Spor
 27/04/2024 Ayvalıkgücü Belediyespor 1 - 0 Edirnespor
 27/04/2024 Aliağa Futbol A.Ş. 6 - 3 Kırıkkalegücü FK
ÅžANS OYUNLARI
BÄ°ZÄ° TAKÄ°P EDÄ°N
YUKARI